Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Integracja

“Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka

Gdyby wszyscy byli silni jak konie

Gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości

Gdyby każdy miał to samo

Nikt nikomu nie byłby potrzebny”

ks. Jan Twardowski

 

Podstawowe założenie systemu kształcenia integracyjnego brzmi: „Każdy może się uczyć, choć nie wszyscy mogą się uczyć tego samego i w tym samym tempie”. Wychodząc z założenia, że współczesny świat wymaga od nauczycieli przygotowania uczniów do życia w warunkach cywilizacji wieku XXI – Szkoła Podstawowa w Mostach stara się wyposażać swoich absolwentów nie tylko w wiedzę, lecz również kształtować umiejętności związane z  efektywnym współdziałaniem w zespole i pracy w grupie, budowaniem więzi międzyludzkich, poszanowaniem godności osobistej wszystkich uczestników grupy, również osób z niepełnosprawnościami

 

RÓŻNORODNOŚĆ JEST NORMĄ, NIE WYJĄTKIEM!

 

Szkoła Podstawowa w Mostach jest placówką z klasami integracyjnymi od 2004 roku. Uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych  umożliwia rozwój społeczny oraz zdobycie wiedzy i umiejętności, wspólnie z rówieśnikami jak najbliżej miejsca zamieszkania. Dewizą naszej szkoły jest otwartość na potrzeby drugiego człowieka. Dzięki klasom integracyjnym uczniowie uczą się tolerancji , otwartości, szacunku dla drugiego człowieka, gdzie każdy uczeń odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości i ma prawo popełniać błędy. Staramy się tworzyć przyjazny klimat dla dzieci i rodziców. Pragniemy, aby spotkanie dzieci zdrowych i z trudnościami zaowocowało w przyszłości otwartością i troską o drugiego człowieka.Nasze dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza profesjonalną opieką na lekcjach, objęte są także pomocą w postaci zajęć terapeutycznych zalecanych w orzeczeniach wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Proces kształcenia wspierają specjaliści z odpowiednimi kwalifikacjami pedagogicznymi.

 

 

KONCEPCJA PRACY W KLASIE INTEGRACYJNEJ

 

Fundamentalną zasadą funkcjonowania w szkole klas integracyjnych jest przekonanie, że wszystkie dzieci w miarę możliwości powinny uczyć się razem, niezależnie od doświadczanych przez nie trudności i różnice. Integracja kształtuje w dzieciach pełnosprawnych umiejętność życia z niepełnosprawnymi i ich akceptację, która nie oznacza jedynie tolerancji, ale także więź z niepełnosprawnymi kolegami.


Klasa integracyjna to klasa, w której uczy się od 15 do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów posiadających orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.


W klasach integracyjnych pracuje jednocześnie 2 nauczycieli: jednym z nich jest nauczyciel przedmiotu, drugim nauczyciel wspomagający, najczęściej terapeuta z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej. Dwaj pedagodzy są obecni razem na wszystkich lub prawie wszystkich lekcjach (w zależności od potrzeb danej klasy). Nauczyciel wspomagający otacza swoją opieką nie tylko dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego, ale również pozostałych uczniów, chętnie udzielając im pomocy. Obaj nauczyciele czuwają, by klasa stawała się zintegrowanym zespołem, oraz by każde dziecko czuło się w niej dobrze. Trzeba pamiętać, że w klasie integracyjnej, każdy uczeń ma takie same prawa i obowiązki z zastrzeżeniem, że każdy ma inne możliwości psychofizyczne.


Dla dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego tworzone są programy edukacyjno - terapeutyczne, stawia się im wymagania dostosowane do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Nauczyciel wspomagający wybiera takie zadania dla uczniów niepełnosprawnych, aby umożliwić im aktywne uczestnictwo na lekcji, motywuje do nauki na miarę możliwości dziecka, uwzględniając jego specyficzne cechy I ograniczenia.Analizując postępy swoich uczniów, ocenia je według indywidualnych możliwości dziecka. Bazuje się na maksymalnym potencjale intelektualnym dziecka. Uczeń niepełnosprawny także może uzyskiwać oceny celujące i bardzo dobre.

 

PIĘĆ KORONNYCH ZASAD INTEGRACJI:

 

  1. Integracji nie można narzucać i do niej zmuszać.
  2. Integracja to nie tylko 15 - 20 uczniów i dwóch nauczycieli.
  3. W integracji musi uczestniczyć cała szkoła.
  4. Integracji można i trzeba się nauczyć.
  5. Integracja zaczyna się w sercu człowieka.

 

Przydatne linki:

 

  1. www.spoa.org.pl
  2. www.psouugdynia.org.pl
  3. www.dzieci.org.pl
  4. www.fundacjadorastac.org.pl/o-fundacji
  5. www.fundacjadogtor.org
  6. www.kuratorium.gda.pl/page208.html
  7. www.forumautyzmu.pl
  8. www.asperger.org.pl
  9. www.szkola.tbg.net.pl/publikacje_pliki/02_wskazania.pdf
  10. www.poradniapuck.pl

 

Data dodania: 2024-09-07 21:36:34
Data edycji: 2024-09-19 09:07:33
Ilość wyświetleń: 9

Konkursy

Zgłoś się do konkursu szkolnego! Nabór trwa jeszcze kilka dni!
Więcej informacji

Ankiety

Weź udział w jednej z ankiet szkolnych! Twoja opinia jest ważna!
Więcej informacji

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy !
Więcej informacji

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy !
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

„[...] Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i pozwólmy rozwijać jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało."

Janusz Korczak
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej