“Gdyby wszyscy mieli po cztery jabłka
Gdyby wszyscy byli silni jak konie
Gdyby wszyscy byli jednakowo bezbronni w miłości
Gdyby każdy miał to samo
Nikt nikomu nie byłby potrzebny”
ks. Jan Twardowski
Podstawowe założenie systemu kształcenia integracyjnego brzmi: „Każdy może się uczyć, choć nie wszyscy mogą się uczyć tego samego i w tym samym tempie”. Wychodząc z założenia, że współczesny świat wymaga od nauczycieli przygotowania uczniów do życia w warunkach cywilizacji wieku XXI – Szkoła Podstawowa w Mostach stara się wyposażać swoich absolwentów nie tylko w wiedzę, lecz również kształtować umiejętności związane z efektywnym współdziałaniem w zespole i pracy w grupie, budowaniem więzi międzyludzkich, poszanowaniem godności osobistej wszystkich uczestników grupy, również osób z niepełnosprawnościami
RÓŻNORODNOŚĆ JEST NORMĄ, NIE WYJĄTKIEM!
Szkoła Podstawowa w Mostach jest placówką z klasami integracyjnymi od 2004 roku. Uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych umożliwia rozwój społeczny oraz zdobycie wiedzy i umiejętności, wspólnie z rówieśnikami jak najbliżej miejsca zamieszkania. Dewizą naszej szkoły jest otwartość na potrzeby drugiego człowieka. Dzięki klasom integracyjnym uczniowie uczą się tolerancji , otwartości, szacunku dla drugiego człowieka, gdzie każdy uczeń odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości i ma prawo popełniać błędy. Staramy się tworzyć przyjazny klimat dla dzieci i rodziców. Pragniemy, aby spotkanie dzieci zdrowych i z trudnościami zaowocowało w przyszłości otwartością i troską o drugiego człowieka.Nasze dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza profesjonalną opieką na lekcjach, objęte są także pomocą w postaci zajęć terapeutycznych zalecanych w orzeczeniach wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Proces kształcenia wspierają specjaliści z odpowiednimi kwalifikacjami pedagogicznymi.
KONCEPCJA PRACY W KLASIE INTEGRACYJNEJ
Fundamentalną zasadą funkcjonowania w szkole klas integracyjnych jest przekonanie, że wszystkie dzieci w miarę możliwości powinny uczyć się razem, niezależnie od doświadczanych przez nie trudności i różnice. Integracja kształtuje w dzieciach pełnosprawnych umiejętność życia z niepełnosprawnymi i ich akceptację, która nie oznacza jedynie tolerancji, ale także więź z niepełnosprawnymi kolegami.
Klasa integracyjna to klasa, w której uczy się od 15 do 20 uczniów, w tym 3-5 uczniów posiadających orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego.
W klasach integracyjnych pracuje jednocześnie 2 nauczycieli: jednym z nich jest nauczyciel przedmiotu, drugim nauczyciel wspomagający, najczęściej terapeuta z przygotowaniem w zakresie pedagogiki specjalnej. Dwaj pedagodzy są obecni razem na wszystkich lub prawie wszystkich lekcjach (w zależności od potrzeb danej klasy). Nauczyciel wspomagający otacza swoją opieką nie tylko dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego, ale również pozostałych uczniów, chętnie udzielając im pomocy. Obaj nauczyciele czuwają, by klasa stawała się zintegrowanym zespołem, oraz by każde dziecko czuło się w niej dobrze. Trzeba pamiętać, że w klasie integracyjnej, każdy uczeń ma takie same prawa i obowiązki z zastrzeżeniem, że każdy ma inne możliwości psychofizyczne.
Dla dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego tworzone są programy edukacyjno - terapeutyczne, stawia się im wymagania dostosowane do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Nauczyciel wspomagający wybiera takie zadania dla uczniów niepełnosprawnych, aby umożliwić im aktywne uczestnictwo na lekcji, motywuje do nauki na miarę możliwości dziecka, uwzględniając jego specyficzne cechy I ograniczenia.Analizując postępy swoich uczniów, ocenia je według indywidualnych możliwości dziecka. Bazuje się na maksymalnym potencjale intelektualnym dziecka. Uczeń niepełnosprawny także może uzyskiwać oceny celujące i bardzo dobre.
PIĘĆ KORONNYCH ZASAD INTEGRACJI:
Przydatne linki:
„[...] Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i pozwólmy rozwijać jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało."
81-198 Kosakowo
ul. Szkolna 16